lördag 6 april 2013

Sångare vars röster jag älskar

Jag gillar musik för melodin, sångarens röst och ibland också texten. Det måste finnas ett samspel mellan dessa. En låt med bra melodi och text, men sångaren har en irriterande röst, eller sjunger falskt, är inte lika bra i mina öron. T.ex. AC/DC, Guns 'n Roses och Vissa artisters röster är särskilt utstickande och bra, så bra att jag får gåshud. Tänkte skriva ner dem jag kommer på nu..: (bara enligt sångarens röst, har nog många andra favoritband/artister också) ((komemr säkert komma på fler efterhand.. men de här är dom jag kom på just nu))

  • Loreen - HUR bra sjunger inte Loreen? Hur cool är hon inte? Kommer ihåg att jag gillade my heart is refusing me när hon var med ända till andra chansen i mello, 2011. Euphoria slog direkt. Jag laddade ner  låten så fort jag kunde, efter första semifinalen och lyssnade den på repeat under hela våren-sommaren.Hennes röst är otrolig! Har även lyssnat mycket på ehnnes cd Heal, tycker om stäm,ningen på skivan, men det är ändå Loreens röst som lyfter allt. Skulle vara härligt att se henne live!
  • Jared Leto - Från Thirty Seconds To Mars, har sett bandet två gånger live. Ångrar det inte! Hans röst är helt otrolig. Bandet har kanske lite samma fenomen som Loreen, att skivorna/skivan inte skulle vara lika bra utan rösten. Deras musik är ändå annorlunda, sticker ut. :) 
  • Adam Lambert - Har även sett honom live två gånger. Hans röstrange är otrolig, lågt till högt som fan! Och så stark röst! Inte konstigt att han fick äran att turnera med Queen... Har lyssnat på honom sedan han var me i American Idol, typ enda gången jag inte missat ett avsnitt! Han gjorde sådana otroligt fina cover på låtar, som Ring of Fire och Mad World, att man direkt visste att han komemr bli stor, han var redan en stjärna. :)  
  • Adele - En annan otroligt fin röst. Längtar efter nytt material av henne. 



Egentligen passar åsikten att sångarna själva är bättre än låtarna de gett ut på samtliga ovanför. Okej, Adele har många bra låtar, men om mas hör på 21 som helhet, tycker jag inte den håller måttet hela vägen. Sedan finns det förstås många äldre band vars sångare har otroliga röster, t.ex. Queens sångare. Men dem orkar jag inte nu lista här... ;)

Ha de bra!
//Pernixa

1 kommentar:

  1. Tjena! Kolla efter en skiva som heter: Firehouse - Good Acoustic. Underbar sångare, sköna ballader med så härliga texter. Kan vara svår att få tag på. Kan maila den till dig om du inte får tag på den eller vill slippa leta. Svara här eller så ordnar vi med mail adress. Mvh. Alexander:)

    SvaraRadera