onsdag 17 april 2013

Eurovisionfeber och lite nörderi


Är en Eurovision Song Contest-nörd. Så är det bara.
Har sett på tävlingen så länge som jag kan minnas, bandat det, sett det om- och om igen. Sjungit låtarna, lyssnat på dem till lust och leda. Haha. Vet egentligen inte vad det är som är så fascinerande med evenemanget. Det finns ofta bara ett fåtal bra låtar.

Men showen, nostalgin och spänningen måste bara vara det som gör det så catching. Förberedelserna inför är också en del av helheten. För själva tv-programmet är inte allt - långt ifrån! Ända sen jag var liten brukade vi kolla på alla förhandstittarna, ge egna poäng och listor med vilka länder vi trodde skulle vinna. Det är nästan som en ersättning för tv-sport, vilket jag inte bryr mig om för fem penni. Rolig tanke. ESC är mitt OS.

För att bevisa att jag är en riktig ESC-nörd skall jag nu här under försöka lista så många vinnare i följd, efter året de vann, som jag kan. Challenge accepted!

2013 ? Det får vi se :)
2012 Sverige med Loreen. Awesome.
2011 Azerbajdzjan - Running Scared
2010 Tyskland - Lena - Satellite
2009 Norge - Alexander Rybak med fiolen (Fairytale)
2008 Ryssland, Dima Bilan - Believe
2007 Serbien - Molitva
2006 Vi, Finland alltså! Lordi - Hard Rock Hallelujah
2005  Grekland - Elena Paparizou
2004 Ukraina - Ruslana - Wild Dances
2003 Turkiet - Sertab - Every Way That I Can 
2002 Lettland - I Wanna 
2001 Estland - Come on Everybody
2000 Danmark - Olsen Brothers - Fly On the Wings of Love
1999 Sverige - Charlotte Nilsson (nu Perrelli) - Tusen och en Natt
1998 Israel - Dana International - Viva La Diva

Så långt kan jag. Correct me if I'm wrong. :P Mina favoriter av de låtar som vunnit under min livstid, vilka jag kommer ihåg från tävlingarna är 2012's, 2007's och 2003's vinnare, medan 2011's, 2004's, 2002's och 2001's låtar är de vars vinster jag ifrågasätter mest.




Nu väntar en tid av låtlyssning, röstning och tippning, ha de bra!
//Pernixa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar